Markedsføringskanaler

Det finnes nå flere kommunikasjonskanaler enn det noensinne har gjort. Vi har fortsatt de samme gamle – plakater på busstopp, annonse i avisen, tv og radio. De siste par tiårene har internett muliggjort flere nye kanaler. Vi har fått muligheten til å annonsere på tvers av mange forskjellige nettsider, sosiale medier, og andre kanaler. Hvilke metoder er mest effektive, og hvilken aktør bør man bruke for å få frem budskapet vårt og produktet?

Hvilken kommunikasjonskanal er best?

Blant havet av alle kommunikasjonskanaler kan det være vanskelig å velge hvilken man skal gå for. Jeg skal nå drøfte hvilke kanaler som fungerer best. Først må en vite at det er ingen fasitsvar på dette, forskjellige kanaler kan fungere bedre for noen bedrifter, men dårligere for andre. Hvis en skal markedsføre en lokal butikk, vil det ikke være gunstig å kjøre ut reklamer på TV2 i beste sendetid, ettersom dette er svært kostbart og ikke vil bringe inn så mange kunder ettersom den vises i et stort geografisk område selv om butikken kan være midt i skauen. For denne bedriften vil det ofte være bedre å satse på avisinnlegg i lokale aviser, eller lokale plakater.

Når man skal vurdere hvilken kanal man bør bruke for å få ut et budskap har man noen ting å tenke på. I dette innlegget vil jeg fokusere på digitale markedsføringskanaler.

Q1'21 slide 1
IPSOS måling over bruk av sosiale medier i Norge i første kvartal 2021

Når vi ser på målingene fra IPSOS bruker nesten 70% av befolkningen i Norge Facebook daglig. 48% bruker Messenger, 47% bruker Snapchat mens 40% bruker Instagram, til slutt bruker 29% YouTube. Det er disse fem jeg vil fokusere på i denne artikkelen.

Når vi snakker om markedsføring på digitale kanaler må vi vurdere kanalens egenskaper til disse punktene:

  • Kanalens evne til å distribuere
  • Kanalens presentasjonsegenskaper
  • Reaksjonsegenskaper

Ut fra IPSOS målingen kan man se at Facebook har størst dekningsgrad. Man kan nå ut til flest folk ved å annonsere på tjenesten, siden den har en ganske mye større brukergruppe enn de andre sosiale mediene. Hovedinntekten til Facebook er annonser, siden tjenesten er gratis å bruke har de et relativt avansert annonseprogram. I eksempelet over sammenlignet jeg en avisannonse i lokal avis med annonser på TV. Her er prisforskjellene vanvittig store. Det som er fint med Facebook er at man bestemmer selv budsjettet til annonser.

Facebook har mye data om brukerne sine, kan man avgrense målgrupper med geografisk område, aldersgrupper, og til og med interesser basert på hva de liker. Dette kan være et fint hjelpemiddel for å tilpasse reklamene for å treffe målgruppen best mulig. Instagram er koblet opp mot Facebook og bruker samme type data for å avgrense sine annonser.

YouTube bruker Google Ads (tidligere Google Adsense) for å distribuere reklamer på nettsiden. Reklamene kommer i form av reklamevideoer før eller mellom videoer man ser på, eller annonser på hjemmesiden. Google Ads er et avansert system som styrer reklamen på Googles sider, samt andre sider som ønsker å benytte seg av systemet for å tjene penger, hvor Google tar en viss prosent av inntektene, og deler resten med brukeren.

Kanalenes presentasjonsegenskaper

Eksempler på reklame på kanalene. Fra venstre; Facebook, Messenger, Snapchat, Instagram og YouTube

På bildet ovenfor har jeg tatt skjermdump av reklamer fra de forskjellige tjenestene. Alle reklamene er markert med «sponset» eller «annonse», etter loven, men innleggene hos Facebook, Snapchat og Instagram ser ut som helt normale innlegg eller «stories». I Messenger kommer reklamene opp som små meldinger mellom samtaler, og om man trykker på de kommer de opp som helsides annonse som vist ovenfor. YouTube viser reklamevideoer før og mellom videoene man ser på. Jeg vil si at alle kanaler fremmer annonsene likt, men YouTube og Snapchat lar deg ikke hoppe over annonsene før de er ferdig (5-30 sekunder) så det er vanskeligere å spole forbi. Dette gjør at det kan bli lettere å få frem et budskap før en blar videre. På Instagram, Snapchat og YouTube er det bilde/video og lyd, mens hos Facebook og Messenger er det kun bilde.

Reaksjonsegenskaper

Dette punktet tror jeg vil variere ut fra hvilket budskap man har, hva annonsen inneholder, og hvilken type annonse det er. Har man en video-annonse vil det være mest effektivt å bruke YouTube, mens hvis den er filmet vertikalt vil Instagram og Snapchat fungere bedre. Har man et bilde eller nettsted vil Facebook og Messenger være optimalt, ettersom disse reklamene er mer tradisjonelle.

Kilder:

https://ndla.no/nb/subject:7/topic:1:183189/topic:1:113151/resource:1:76362?filters=urn:filter:433559e2-5bf4-4ba1-a592-24fa4057ec01

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *