Hvordan få flest mulig treff på nett

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en metode å bli mest mulig synlig på nett, eksempel via organiske søk. Her er det om å gjøre å tilpasse nettstedet og innholdet slik at man kommer blant de øverste søkeresultatene når man søker etter noe. Dette gjør man ved å få søkemotorer til å tro at innholdet på nettsiden din er det mest relevante i forhold til det brukeren søker etter. Hvis nettstedet har god søkemotoroptimalisering vil den bli prioritert av søkemotorene, og komme øverst i resultatlistene. Dette kan hjelpe med å sikre en god synlighet og organisk vekst.

Hvordan finner du informasjon på nett? De aller fleste bruker Google eller andre søkemotorer for å søke opp informasjon, og nesten alle trykker på en av de første resultatene som kommer opp.

Klikkrate søkemotor resultatside
I følge grafen trykker over 35% av brukere på første resultatet når en Googler noe.

Hvordan ha god søkemotoroptimalisering

  • Ha gode titler, mellomtitler og en oversiktlig, strukturert nettside
  • Sjekk hvilke ord folk søker på, her kan man bruke Google Trends
  • Aktivt bruk Google Analytics eller andre tjenester for å måle nettsidestatistikk
  • Ha en rask nettside, bruk Pagespeed Insights for å se hvor responsiv nettsiden er, og få informasjon om hvordan man kan forbedre den og gjøre den kjappere.

Hvis du har disse punktene i boks, så vil du være godt på vei med søkemotoroptimaliseringen. Bruk tid på å finne gode titler som kan skape interesse for innlegget eller produktet. Søkemotoren vil også sjekke nettstedet for artikler, hvis man har en komplett artikkel med god lengde, mellomtitler og bilder er det større sannsynlighet for at den vil prioritere artikkelen.

Bruk Google Trends for å se populære søkeord. Denne tjenesten kan brukes for å finne temaer som er aktuelle, eller man kan selv søke på ord og se hvor mye det er søkt på den siste tiden. Man vil få en solid oversikt med informasjon som kan brukes til å velge ut aktuelle ord man kan ha i tittelen eller ingressen.

Google Analytics er et fint verktøy for å se statistikk over nettsiden. Man kan bruke tjenesten for å se hvilke produkter eller artikler som er populære på nettsiden. Man kan også sjekke hvilke sider kunden er inne på, eller hvor lenge kunden er på siden. Den kanskje mest verdifulle informasjonen man får med Analytics er informasjon om målgruppen.

Å ha en rask nettside er essensielt for å ha en brukervennlig side. Ved å bruke Pagespeed Insights finner man ut hvor rask nettsiden er og hvor forbedringspotensialet ligger. Visste du at 1 av 4 forlater nettsiden hvis den tar mer enn 4 sekunder å laste inn?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *