Kort om Google Analytics

Etter en liten pause etter eksamen er vi nå i siste modulen med Marius i valgemnet digital markedsføring. Det har vært en krevende, men veldig lærerik periode med Karl Phillip, hvor vi har lært mye, og jobbet med mange forskjellige ting samtidig. I dette innlegget vil jeg snakke om Google Analytics og litt om Google Tag Manager, og hvordan man kan bruke disse tjenestene for å få god statistikk over for eksempel en nettside man har.

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en tjeneste fra Google hvor man får statistikk over en nettside eller blogg. Man kan bruke Google Analytics til å analysere hvor mange besøkende nettsiden har, hvor lenge besøkende er på nettsiden før de forlater den, og for å fastslå diverse data om de besøkende, som geografisk område eller aldersgruppe, samt mye mer. Man kan bruke dataene man finner med Google Analytics til å tilpasse nettsiden for å forbedre statistikk, og finne ut om nettsiden øker i antall besøkende, eller synker.

Hvordan komme i gang med Google Analytics

For å komme i gang med Google Analytics trenger man bare å lage en gratis bruker på Google Analytics sin hjemmeside. Her konfigurerer man tjenesten til sitt eget bruk, og legger til en sporingskode på nettsiden i kildekoden. Dette er ikke så vanskelig som det høres ut som, og Analytics siden guider deg gjennom prosessen. Jeg anbefaler uansett alle som studerer markedsføring å ta kursene «Google Tag Manager Fundamentals» og «Google Analytics For Beginners», og så kan man vurdere selv om man ønsker å ta «Google Advanced Analytics», «Google Analytics Individual Qualification» og «Google Analytics for Power Users», som er mer avanserte kurs som går i dybden på temaene. Jeg har lært masse med disse kursene, og man får en sertifisering som man kan vise frem på LinkedIn eller ha på CVen. Alle kursene er helt gratis.

Bruk av Google Analytics på studentbloggen.

Jeg implementerte Google Analytics i studentbloggen min. Dette kan jeg bruke blant annet for å sjekke besøkende på nettsiden, og hvilke artikler som blir lest. Å legge det til har for meg fungert bra, og er en fin måte å bli bedre kjent med verktøyet på et lavere nivå, i forhold til bruk av verktøyet i jobbsammenheng eller liknende. I tillegg var det motiverende å se hvilke innlegg som gjorde det bra, noe som jeg tror har økt kvaliteten på innleggene mine i stor grad.

Fordeler jeg har funnet i forbindelse med bruk av Google Analytics er blant annet:

  • Man får mer eierskap til bloggen, og gjør det lille ekstra for å bedre statistikken
  • Man har full oversikt over hvordan besøkende bruker nettsiden, hvor lenge de er inne og hvilke artikler de leser.
  • Man kan se forskjellige data om leserne. Hvilken aldersgruppe og geografisk område de er i, interesser, om de besøker via en pc eller mobiltelefon, og mye mer.
  • Man kan bruke disse dataene for å tilpasse markedsføringen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *