Hva er hemmeligheten til Flytoget?

I dette blogginnlegget skal jeg vurdere Flytogets nettside, med 10 kriterier jeg har hentet fra Even Ødegård fra INEVO. Nå er jeg og eksamensgruppen min, samt andre studenter i valgemnet Digital Markedsføring godt i gang med å opprette vår egen nettbutikk. For å hente inspirasjon og se hvor vi kan bli bedre enn konkurrentene våre, ser vi ofte på andre nettbutikker i samme bransje og se forbedringspotensialer. Vi er fornøyde med valget, ettersom at mange av konkurrentene våre har nettbutikker som ofte ikke er lett å navigere eller særlig innbydende. Vi satser på et mer ungt publikum ettersom vi tror populariteten for sjakk blant yngre vil øke fremover, særlig på grunn av Netflix-serien Queens Gambit.

Bilde av @sigmund, Unsplash

I denne oppgaven har jeg valgt å bruke en nettbutikk fra en annen bransje, nemlig skytteltrafikk. Jeg har valgt flytoget, ettersom jeg synes at dette er en interessant bedrift, har skåret høyt på Norsk Kundebarometer, og at jeg kunne tenkt meg å jobbe der en dag for å videre gjøre kunder fornøyd og se en fortsatt vekst. Personlig tar jeg flytoget hver gang jeg skal til Gardermoen, fordi jeg er fornøyd med at det er raskt, lite forsinkelser, de tilbyr studentpriser, samt at jeg føler at man får god service både før og under turen.

Førsteinntrykk

Førsteinntrykk er utrolig viktig på en nettbutikk, for at man skal få kunden til å benytte seg av deg over konkurrentene dine. Det er viktig å ha en ryddig og pen startside, som får deg til å føle at du har kommet til rett plass. De fleste som går inn på flytogets nettside ønsker å bestille billett, da er det fint at noe av det første man ser på start-siden at man kan kjøpe billett direkte. Fra før er det fylt inn «Fra Oslo S til Oslo Lufthavn», som enten er den mest vanlige bestillingen, eller basert på posisjonen min og at det blir motsatt hvis jeg befinner meg på Gardermoen. Automatisk får man opp første avgang, og man kan endre hvor man ønsker å reise fra og til. Under ser man en stor «kjøp billett» knapp. Her kan man bestille utrolig kjapt og lettvint, eller sjekke avganger med få tastetrykk.

For å sjekke om førsteinntrykket er godt kan man sjekke om kunden kan svare på disse tre spørsmålene på 5 sekunder:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

I dette tilfellet er det ingen tvil om at du har kommet til riktig sted, nettstedet inneholder en stor Flytoget logo øverst i venstre hjørne, samt «Airport Express» for internasjonale kunder. Spørsmålet «Hva er det jeg kan gjøre her» blir besvart med den store bestillingsboksen under. «Hvorfor skal jeg gjøre det her?» Fordi det er utrolig lettvint, og bestillingen har nesten fullført seg selv før du har trykket på noe.

Skjermbilde fra Flytogets start-side

Synlighet

Neste punkt er om nettbutikken er synlig, her er det viktig å ha god SEO (Search Engine Optimizing, eller søkemotoroptimalisering). God SEO gjør at man kan finne frem til nettbutikken, uten å søke etter den direkte. Mange kunder søker ikke opp merkevaren, men heller produktet de ønsker. Hvis jeg taster inn «Tog fra Oslo S til Gardermoen» kommer Flytoget opp først, men dette er via en annonse, altså SEM (Search Engine Marketing). Det første organiske resultatet (SEO) som kommer opp er vy, og man må bla ganske langt ned på siden før man får opp Flytoget. Det kan være lurt å ta i bruk Google Ads hvis man ikke kommer opp øverst i organisk søk, slik Flytoget har gjort i dette eksempelet.

Brukervennlighet

Neste punkt er også viktig for at kunder skal kunne fullføre ordre via nettsiden din. I mange tilfeller når kunder ønsker å bestille togbilletter vil de gjøre det så kjapt og enkelt som mulig siden det kan være mye stress å reise ellers.

Når jeg sammenligner Flytoget og konkurrenten Vy, er det tydelig at begge har gjort det enkelt for kundene, men etter min mening er Flytoget litt enklere, ettersom billettene deres er gyldig i 90 dager fra kjøpsdato, mens hos Vy må man finne frem nøyaktig hvilken avgang man vil bestille. I tillegg er det litt enklere i fall kunden vil bestille litt lengre tid i forkant, siden det kan være litt uforutsigbart nøyaktig hvilken avgang man vil ta. Hvis man ønsker å sjekke avganger på togene for eksempel i dag viser Vy alle avganger som allerede har gått, og man må bla langt for å finne aktuelle avganger, mens Flytoget viser kun de som skal gå, som er mye mer oversiktlig.

Begge selskapene har hver sin app. Man kan se at Vy har mange flere nedlastninger (Vy har mange flere avganger til andre steder enn flyplassen, samt buss i tillegg til tog), men Flytoget har litt bedre anmeldelser (2,8/5 stjerner mot 2,1/5 stjerner). Men begge scorer ganske lavt her.

Kjøpsprosess

Å ha en enkel og kjapp kjøpsprosess er utrolig viktig, spesielt i reisebransjen, ettersom mange bestiller billetter rett før avgang eller under stress. Hos Flytoget er det få felter man må fylle ut, som gjør det enklere og kjappere å bestille. Man trenger kun mobilnummer og epost, samt kortinformasjon. Det er også viktig at man får opp tilgjengelige betalingsmetoder, som skaper trygghet for kunde.

Hastighet/teknologi

Etter internett har gjort shopping mye enklere, raskere og mer tilgjengelig har vi blitt mer utålmodige, en studie viser at hastighet påvirker om kunder handler på nettsiden din eller konkurrenten, og at 1 av 4 forlater nettbutikken hvis den tar mer enn 4 sekunder å laste inn. Dette tror jeg er ekstra relevant for denne bransjen, ettersom mange handler under stress. Jeg tok et par tester med verktøyet Google PageSpeed Insights og fant ut at siden lastet inn relativt kjapt med datamaskin, men mye treigere med mobiltelefon. Her har Flytoget en jobb å gjøre.

Flytogets score med datamaskin
Flytogets score med mobiltelefon

Kundetilfredshet

Kundetilfredshet er viktig å synliggjøre og få godt fram. Flytoget kom på åttende plass i Norsk kundebarometer, som er en veldig bra plassering i forhold til konkurrentene sine, sammenlignet med Vy som kom på 145 plass, av 153 bedrifter som var med. Ellers kan man se at Flytoget har fått 3,9/5 stjerner på facebook siden deres.

Trygghet

Mange er skeptiske til å bestille ting på nett. Derfor er det lurt å skape en trygghet for kunden. Hos Flytoget har de kundeservicesider, chattefunksjon, og reisegaranti som skaper en trygghet for kunden. I tillegg finner man egne Flytoget-skranker hvor man kan snakke med de ansatte hvis det er noe man lurer på.

Kundekommunikasjon

God kommunikasjon mellom bedriften og kunder er viktig både for å skape trygghet, men også for å vise at man bryr seg om sine kunder, og gi tilbakemeldinger. Under er et eksempel, her har Flytoget svart på en anbefaling, dette viser at de er gode på kundekommunikasjon. Dette øker sannsynligheten for at den aktuelle kunden, samt andre som ser innlegget velger Flytoget neste gang de skal reise.

Priser/utmerkelser

Om bedriften vinner priser eller utmerkelser bør man vise de fram, dette skaper trygghet og øker sannsynligheten for at kunder vurderer å bruke denne tjenesten i stedet for andre. Flytoget har vunnet flere priser, samt kommet godt ut i Norsk kundebarometer flere år.

Konsept og strategi

Konseptet og strategi er utrolig viktig for å frem budskapet sitt, og hvorfor andre bør velge deg over konkurrentene. Flytogets konsept er å være den raskeste og enkleste veien til og fra flyplassen. Flytoget er litt dyrere enn å ta tog med Vy, men forsvarer dette med å være raskere og enklere, samt ha penere tog, men forskjellen er ikke stor (23 minutter mot Flytogets 19).

Oppsummert

Flytoget har en veldig enkel, rask og effektiv nettside. Den er lett å manøvrere og pen å se på. Dette viser seg å gi en bedre opplevelse enn konkurrentene, ettersom Flytoget får bedre vurderinger, blant annet på både Facebook og Norsk kundebarometer. Personlig mener jeg at Flytoget er litt dyrere, men forsvarer det ved å være raskere og mye enklere, både under bestillingen og togreisen. Det er nettopp dette som er hemmeligheten til Flytoget, de er rett og slett bare bra på så mange punkter at de er overlegen over konkurrentene sine.

1 tanke angående “Hva er hemmeligheten til Flytoget?

  1. Fredrikke Linnea Eriksson

    Hei Rolf 🙂

    Først og fremst synes jeg du har klart å lage en kul tittel på innlegget, og jeg blir med en gang nysgjerrig på hva du skal avsløre i innlegget.
    Jeg synes også du har gjort en solid vurdering av nettsiden, og liker spesielt godt at du har gjort litt ekstra research utenfor, samt at du også tar i bruk relevant fagterminologi.

    Bra jobbet 😀
    Forresten likte jeg også at du henviser til deres egen nettbutikk for å forhåpentligvis få flere inn på siden 😀

    Svare

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *