Samfunnsansvar og bærekraft

Bilde fra Unsplash; Foto: Noah Buscher

Det er ikke så mange år siden man innså at global oppvarming, klimaendringer og økologiske fotavtrykk er utrolig viktigere temaer og noe man bør bremse ned så godt som mulig. Mennesker har i stor grad påvirket global oppvarming med forurensning og utslipp fra alt fra biler til store fabrikker som nærmest spytter ut røyk i himmelen vår. Dette har gjort at mange bedrifter – store og små har skiftet fokus til mer bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og flere har gjort store endringer i forretningsmodellen deres for å fremme bærekraft. Undersøkelser viser at kunder velger bedrifter med fokus på bærekraft over bedrifter som ikke viser til å bry seg. 

Hvordan måler man hva som er bærekraftig?

Det er ikke enkelt å måle nøyaktig hvor bærekraftig et produkt eller en bedrift er, men man kan ta noen forhåndsregler. Spørsmål man kan stille seg er for eksempel «Hva er produktet laget av», «Hvilke tiltak gjør bedriften for å være mer bærekraftig», og «Hvor åpen er bedriften om bærekraften deres». Om et produkt kun er merket som bærekraftig uten noen som helst opplysning om hvor det er produsert og hva som gjør det bærekraftig, kan det være et tegn på grønnvasking.

Grønnvasking, hva er det?

En konsekvens med det store fokuset på bærekraft er at noen bedrifter later som de er bærekraftige og gir feil inntrykk av seg selv i forskjellige kanaler. Dette er noe vi kaller grønnvasking. Grønnvasking er en type markedsføring som misleder målgruppen til å tro at bedriften fokuserer på bærekraft, mens de i realiteten ikke gjør noen store endringer. Et eksempel på grønnvasking er en sak om Statoil Hydro fra 2008, hvor de gir inntrykk i en annonse at de bryr seg om klimatrusselen og skal gjøre det de kan for å forbedre sitt eget økologiske fotavtrykk. Dette viser seg å ikke stemme, da de investerer i miljøskadelige prosjekter i Canada, og ikke gjør arbeid for å minske utslippet fra forskjellige kraftverk. I tillegg ønsker de å starte på nye prosjekter for å utvinne olje i områder som er svært omdiskuterte i Lofoten og Vesterålen. Andre eksempler på bedrifter som har benyttet grønnvasking er H&M og Zalando, som er store verdensomspente firma.

Hvorfor grønnvasker man?

Grunnen til at bedrifter har så stort fokus på å opptre som bærekraftige er fordi kunder viser seg å velge bærekraftige produkter, eller kjøpe fra bedrifter som har fokus på bærekraft over andre produkter og bedrifter. I tillegg viser bedrifter seg å ta høyere priser for produkter som er bærekraftige. Dette øker marginene til bedriftene og de har høyere fortjeneste per produkt. 

Hvis du hadde vært hos en butikk og skulle handle, ville du valgt produktet merket som «bærekraftig» eller «godt for miljøet» over andre alternativer?

Konsekvenser av grønnvasking

Grønnvasking gjør det mye vanskeligere for forbrukere å ta bærekraftige valg i hverdagen. Man kan tenke at man kjøper et produkt som er bærekraftig, uten at det i realiteten er det. I en artikkel fra Magma drøfter forfatter Jakob Utgård om det å ta samfunnsansvar som bedrift er lønnsomt, noe han absolutt mener fordi interessenter prissetter at man gjør for eksempel bærekraftige valg. Eksempler på hvordan samfunnsansvar kan påvirke interessenter er investorer heller investerer i bedrifter som tar bærekraftige valg og har fokus på å minste utslipp. Om en bedrift har grønnvasket i kampanjer og de blir tatt for det vil de få konsekvenser i form av bøter, dårligere rykte, og at aksjene kan falle i verdi. 

Tiltak mot grønnvasking

Som et tiltak mot grønnvasking har et samarbeid mellom Skift, Næringslivets Klimaledere, Zero, WWF og Framtiden i våre hender laget Grønnvaskingsplakaten. Bedrifter kan signere plakaten for å at de erkjenner innholdet i plakaten og lover å jobbe mot et felles mål om å ha mer fokus på bærekraft og å ikke utgi seg for å gjøre arbeid de ikke gjør.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *