Disse to effektene påvirker det vi ser på nett hver eneste dag

Dagens blogginnlegg skal handle om filterbobler og ekkokamre. Hva er det, og hvordan påvirker det tiden vår på nett? Mange vet kanskje ikke hva verken filterbobler eller ekkokammer er, men de aller fleste har vært berørt av det, enten vi vet det eller uten å være klar over det. Og det kan kanskje være det skumleste.

Når vi surfer på nett lagrer de forskjellige nettstedene og tjenestene vi besøker, informasjon om oss. Denne informasjonen kan være alt fra hva vi normalt søker på, til mer spesifikk data som vi har lagt inn selv, for eksempel alder, kjønn og annen personlig data. Med denne informasjonen danner nettsteder og tjenester et bilde av hvem vi er. For eksempel hvis jeg ofte søker på hundemat, vil Google finne ut at jeg mest sannsynlig har hund. Ovenfor er en video av et eksempel av en person som ikke har hund, men lurer datamaskinen til å tro det ved å kun snakke om hundeleker, noe som kan både være svært spennende, men også ganske skummelt. 

Filterbobler

Filterbobler er et begrep som ble skapt av Eli Pariser, en politisk aktivist og forfatter. Begrepet ble først kjent i boken hans The Filter Bubble, som ble utgitt i 2011. Etterhvert som man surfer på nett vil nettet på et vis lage en personlig profil om deg, med algoritmer som bestemmer hva som kommer opp på skjermen når man søker på ting. Dette kan være en fordel, ettersom man får reklamer som er mer rettet mot deg, som øker sjansen for at man klikker på dem. Informasjonen som kommer opp når man søker på ting vil variere fra person til person, så hvis jeg søker på noe, så er det ikke sikkert jeg får samme resultater som hvis du søker på nøyaktig det samme. 

Ekkokammer

Ovenfor er en video av Greenwood Campbells Adam Greenwood, som forklarer litt om ekkokamre. Jeg anbefaler å se videoen om du synes ekkokammer høres interessant ut. Ekkokamre er steder på nettet hvor alle som er inne på stedet deler samme mening om noe. For eksempel hvis jeg synes statsministeren vår er en skikkelig dust, og alle andre på for eksempel et forum synes det samme, så blir jeg vitne til et ekkokammer, hvor alle er opptatt av den samme siden av en sak. Dette høres kanskje ikke så ille ut, men faren med det er at alle på forumet vil se siden fra en sak, og kanskje ikke ta til seg annen informasjon, slik som det gode statsministeren gjør for landet vårt. Et ekkokammer er ikke alltid like lett å se, fordi man tenker ikke over at man er i et. Jo mer man er i et ekkokammer, jo sterkere vil meningene bli, og mest sannsynlig kan man bli veldig sta.

Det er umulig å skrive et innlegg om ekkokammer uten å nevne det som nylig har skjedd i USA. Politikk mener jeg er et stort eksempel på hva ekkokammer kan gjøre og er i stand til. Jeg tror at mange amerikanere er i ekkokamre, på begge sidene, fordi de er delt i to, og har veldig sterke meninger og en viss stahet overfor tankene deres. Motstandere av Donald Trump vil gjerne kun se det negative eks-presidenten har gjort for landet, men ikke ta til seg informasjon om det positive han har gjort. Det merker jeg i alle fall selv, at norsk media er flink til å se ned på valgene hans og i det hele tatt hele personen. Jeg merker at det er veldig få som støtter Trumps politikk, og han som person, og når alle skriver det samme om han blir man innelåst i et ekkokammer. Nå kan det klart også være fordi mesteparten han har gjort har hatt konsekvenser, men jeg har ikke satt meg så utrolig godt inn i det. 

Jeg anbefaler å lese denne artikkelen fra Aftenposten om ekkokamre, som forsker på hvordan digitale algoritmer kan brukes til å forutse resultater av diverse spørreskjema. Forskningen viser at folk er både mer forutsigbare og lettere å manipulere enn før. 

Hvordan påvirker filterbobler og ekkokamre digital markedsføring?

Filterbobler og ekkokamre kan påvirke digital markedsføring. Hvis man ikke er klar over de to begrepene kan det bli vanskeligere å markedsføre produktene sine. Man kan absolutt bruke de to til fordel for seg selv, så lenge man er klar over de og hvordan man kan utnytte de for å selge mer. Slik som for eksempel det antas at Google har gjort (henviser til videoen i starten av artikkelen) ved å alltid lytte på hva man sier, så kan man lage en profil til kunden og markedsføre produkter man tror denne og lignende profiler er større sannsynlig å kjøpe. 

Kilder:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/XwerL7/begrepet-ekkokammer-boer-skrotes-det-er-sterke-krefter-der-ute-som-vi

https://www.youtube.com/watch?feature=video.ultra-zone.net&v=UKyFL389qe8

https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles

https://www.youtube.com/watch?v=zBnDWSvaQ1I

1 tanke angående “Disse to effektene påvirker det vi ser på nett hver eneste dag

  1. Nina Magnussen

    Veldig interessant innlegg, Rolf, og spennende at du har inkludert videoer også 🙂 Tips: presiser kilde tydeligere i avsnitt om filterbobler, dersom det kommer fra videoen. Hvis det ikke gjør det, legg ved referanse.

    Svare

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *