AR: En ny måte å markedsføre på

Pokemon Go, et spill som benytter Augumented Reality

AR er en teknologi som har blitt mer og mer vanlig de siste årene. AR står for Augumentet Reality, eller utvidet realitet på norsk. AR legger virtuell data over virkeligheten, for eksempel gjennom et mobilkamera. Bildet over viser utvidet realitet på spillet Pokemon Go, som kan spilles på mobiltelefoner. Spillet bruker blant annet kameraet på mobiltelefonen, og legger animasjon over, slik at det virker som om du har en Pokemon foran deg, selv om det bare er på skjermen. 

I tillegg til AR har vi noe som heter VR, som står for Virtual Reality, eller virtuell virkelighet. VR erstatter virkeligheten, og man har på seg et «VR-headset» som har en skjerm, hodetelefoner og sensorer. Når man ser seg rundt og beveger på hodet vil bevegelsen registreres og bevege det som skjer på skjermen. VR teknologien brukes ofte i spill. Disse teknologiene må ikke blandes, ettersom det er to forskjellige ting. I denne artikkelen skal jeg ta opp AR.

Try before you fly

Jeg fant en artikkel om at flyselskapet KLM skal markedsføre byen Stavanger. Dette synes jeg er utrolig kult, ettersom det er relevant til både hjemlandet og studiet mitt. Detter er et prøveprosjekt som de prøver i tre forskjellige byer, Stavanger, Taipei i Kina og Edmonton i Canada. Kampanjen heter «Try before you fly».

KLMs tjeneste «Try before you fly»

Det står i artikkelen at de ønsker å bruke AR-teknologien til å la kunder se forskjellige destinasjoner før man reiser dit. Dette åpner for at folk ser forskjellige destinasjoner som de i grunn kanskje ikke hadde tenkt å dra til i utgangspunktet. Mange vil dermed vurdere steder de ikke har hørt om, eller tenkt på var lukrative reisemål. KLM Nordens marketing manager Emmelie Johansson skriver i en pressemelding: «Vi tror at denne måten å markedsføre destinasjoner har stort potensial for å øke interessen for mindre åpenbare, men likevel fantastiske destinasjoner». Dette er jeg helt enig i, og tror dette er en fin måte å markedsføre destinasjonene på. 

«Try before you fly» tjenesten ble lansert i midten av mai i fjor, jeg er sikker på at flere har testet det ut og kanskje til og med bestilt flybilletter til de reisemålene de sjekket ut via tjenesten. Siden tjenesten ble lansert har verden sett ganske drastiske forandringer på grunn av pandemien vi er i. Det har blitt utrolig mye vanskeligere å reise, og det blir frarådet av både myndigheter og verdens helseorganisasjon. Jeg tror denne tjenesten kan brukes til å se seg rundt i forskjellige deler av verden, og lindre savnen av reising, alt hjemmefra. Å bruke tjenesten vil ikke erstatte reising, men man danner seg et lite bilde om stedet, og kan gjøre mer research før man reiser dit.

Kan redde virksomheter truet av pandemien

Vi kan se at mange andre virksomheter har tatt i bruk lignende tjenester på grunn av pandemien for å overleve. Museer, parker, og forskjellige andre virksomheter legger ut AR-versjoner av deres tilbud, slik at folk kan «dra dit» hjemmefra, uten å risikere smitte. Dette tilgjengelig-gjør tilbudene til alle, både innenlands og utenlands. Dette gir de en fordel over andre leverandører som ikke benytter seg av tjenestene, mange steder har måttet stenge ned fordi de har mistet så mye inntekter på grunn av restriksjonene.

Fremtidens markedsføring

Jeg tror at både AR og VR vil være utrolig viktig for digital markedsføring i fremtiden, og tror det blir mer og mer vanlig å implementere det i hverdagslige reklamer. Det kommer til å bli mange nyskapende og kreative måter å markedsføre på som vi ikke har sett tidligere. Det blir spennende å se hvilke metoder markedsførere vil benytte seg av videre for å lage annonser, og enda mer spennende å være en del av utviklingen selv. Man får mange idéer om hvordan man kan bruke de nye teknologiene som kommer, og mye minner om episoder fra serien Black Mirror.

1 tanke angående “AR: En ny måte å markedsføre på

  1. Nina Magnussen

    Dette er et veldig interessant innlegg, Rolf! Bra jobba 🙂

    Jeg vil bare påpeke det samme som tidligere, nemlig å referere til kilder når du skriver om noe som ikke er allment, hvilket gjelder både tekst og bilder som ikke er dine egne. Du refererer i løpende tekst, men jeg vil gjerne se mer av det (i tillegg til kildeliste i slutten av innlegget). Under bildene du har tatt med har du skrevet en fin beskrivelse, men legg også til link. Da er det fint å bruke hyperlink, så du slipper å legge ved hele linken.

    Jeg ser at du har henvist til sekundærkilder når det kommer til bilder. Men når det kommer til bruk av bilder, så er det viktig å tenke på hvor du henter disse fra, og at flere av bildene du har hentet ikke tilhører nettsiden du kilder til. De har derfor måttet få tillatelse eller linsens på å bruke disse bildene, og er ikke noe man automatisk kan gjengi. Det er litt forskjell på bruk i kommersiell sammenheng og ikke, men i prinsippet er slike eksempler brudd på opphavsrett, så vær derfor alltid oppmerksom på dette før du bruker et bilde.

    Men hvilke bilder kan man bruke? Som en hovedregel kan man hente bilder fra gratis bildetjenester, som Pixabay eller Unsplash. Finnes flere lignende. Da vet du at du opererer innenfor opphavsretten. Vil uansett anbefale å kreditere fotograf, og det er alltid greit å kilde til bildet. Hvis du for eksempel bruker Unsplash, vil du få opp beskrivelse når du trykker på «Download free», som du kan lime inn under bilder på bloggen, og oversette. Eksempel: Photo by Max Kleinen on Unsplash (med hyperlink).

    Når du får til dette, så blir det her helt supert. For skriveferdigheter og refleksjon skal det virkelig ikke stå på 🙂

    Svare

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *